SAYA yakin dengan sebuah utopia: sukarnya menjadi seorang penyair.
Tentu tidak memadai apabila sudah punya beberapa buah
puisi atau buku antologi puisi lalu semudah itu bergelar penyair?
Penyair adalah gelar besar bagi pencinta kata-kata. Penyair
adalah penulis bagi karya-karya sastera yang perkasa dan mempunyai hala tuju yang jelas dalam dunia
penulisan melalui genre yang dipilihnya iaitu puisi.
Bagaimanapun penyair
itu merupakan seseorang yang bukan tanpa apa-apa. Penyair memiliki sesuatu
yang dirasai yang mesti ditulis. Sesuatu yang ditulis itu mesti dibaca dan sesuatu
yang dibaca itu mesti ada pendengarnya waima pendengarnya itu adalah dirinya
sendiri. Mungkin ramai orang tidak tahu bahawa puisi itu bukan sekadar himpunan
kata-kata yang terpilih. Sejumlah kata yang memukau pembaca sehingga dia
menjadi sedih atau gembira, sehingga pembaca mengusap-usapkan dadanya kerana
dia memahami atau telah mempelajari sesuatu daripada sebersit perasaan yang
nilainya.
Lebih erat lagi
pengertian puisi
adalah karya sastera hasil
ungkapan pemikiran dan perasaan manusia yang bahasanya terikat oleh irama,
matra, rima, penyusunan lirik dan bait, serta penuh dengan makna. Puisi
mengutamakan bunyi, bentuk dan juga makna yang hendak disampaikan.
Suatu karya puisi yang baik memiliki makna
yang mendalam, makna diungkapkan dengan memadatkan segala unsur bahasa. Bahasa
pada puisi tidak sama dengan bahasa yang kita pakai sehari-hari. Puisi menggunakan bahasa yang
ringkas namun penuh makna dan kata-kata yang digunakan mengandungi banyak pengertian. Luasnya pengetahuan
pembaca sangat penting saat membaca puisi, kerana untuk menemukan makna dalam sebuah
puisi, pembaca harus membaca puisi dengan seksama dan memperhatikan banyak
faktor dalam puisi tersebut.
Bagaimana
puisi mendekati pembaca yang
sering dikaitkan sebagai masyarakat bagi kebanyakan penulis? Siapakah masyarakat itu? Saya, anda atau Perdana Menteri, wakil rakyat, rakyat
marhaen atau yang lebih tinggi darjat dalam kalangan rakyat biasa pada perkiraan
manusiawi. Pada saya, masyarakat itu mungkin sahaja jiwa kita, kemahuan kita,
kehendak kita, perasaan kita dan sebagainya. Lalu, bagaimana puisi sampai
kepada masyarakat ini?
Membaca
puisi secara terbuka merupakan satu pilihan. Mewajibkan puisi dibaca dalam
semua acara rasmi kerajaan mungkin juga salah satu daripada banyaknya pilihan.
Saya pernah bertanya, mengapa penyair menjual puisi mereka? Apakah penyair
berasa puas apabila berjaya menjual puisi-puisi mereka? Mereka berpuas hati
kerana harga puisi-puisi dengan nilai ringgit atau nilai yang lebih mahal
daripada itu? Saya kira para penyair mempunyai nilai jawab yang tersendiri.
Dalam
Kumpulan Puisi 'Menginai Badai'
(DBP Sabah, 2004), sebuah puisi saya bertajuk 'Harga
Puisi' merungkaikan persoalan harga dan maruah sesebuah puisi. Puisi menjadi
bahan jajaan di mana-mana juga apabila ramai orang memilih genre ini
termasuklah para pemimpin negara. Ini dilihat secara positif memberi tangga
terbaik kepada puisi dan para penyair khususnya. Paling tidak puisi telah
berada di pasaran pilihan umum. Namun demikian harga puisi semakin murah kerana mudah dibaca,
dibaca tidak seperti sebenarnya sesebuah puisi itu harus dilakukan. Nilai
seninya hilang hingga kepada makna yang tersirat tidak begitu diutamakan.
Tentu
sahaja setiap orang yang bergelar penyair berasa bangga dan menghargai semangat
yang ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin yang dimulai oleh (Tun) Dr. Mahathir
Mohamad pada satu ketika. Selepas itu puisi bagai 'buah-buah yang dipetik'
tanpa mengira ranum atau tidak, sesuai untuk dikunyah atau tidak, lazat atau
masam menjadi tidak penting. Mereka mesti ikut slogan ini: Kepimpinan Melalui
Teladan. Ketua buat, semua orang kena jadikannya sebagai perintis. Tetapi bukan
idola kepenyairan kerana beliau bukan seorang penyair.Tun hanya menjadikan
puisi sebagai pentas untuk menyatakan pemikiran melalui emosinya. Ia terjadi
pada satu suasana ketika emosinya begitu perlu disampaikan kepada orang lain melalui medium yang lain.
Saya sering menyebutkan hal ini, pertama sama ada keberadaan karya-karya ini dibaca oleh masyarakat yang dimaksudkan. Kedua, apakah kedudukan karya-karya berkenaan memberikan impak kepenyairan yang harus diberikan penilaian terbaik. Ketiga, sudah adakah kajian dilakukan untuk menyatakan para penyair berkenaan telah berjaya mempersembahkan isu-isu masyarakat, pemikiran-pemikiran masa depan mereka sehingga pada satu tahap sewajarnya kita boleh menyebut nama penyair yang terbaik. Mungkin saja semua penulis puisi kita ini adalah yang terbaik.
Pendek kata puisi perlu dibaca, dihayati,
dimaknai dengan keyakinan bahawa puisi adalah karya sastera yang dilahirkan
bukan semata-mata menyukainya tetapi harus lebih daripada itu.
Bukanlah
sebuah utopia yang menakutkan, puisi sesungguhnya mampu diterjemahkan dalam makna yang
mandiri. Seandainya ia masih tidak difahami, itu tidak bermakna puisi merupakan
utopia yang sentiasa membohongi manusia. Puisi sifatnya subjektif. Puisi bukan
sesuatu yang kita nampak yang boleh dinilai melalui sentuhan. Puisi juga bukan
matematik yang memberikan kita sesuatu nilai yang boleh berubah-ubah. Alangkah
megahnya para penyair yang membesar dalam lingkungan keberadaan yang jelas
apabila ia dibaca dalam satu slogan yang berbunyi: dahsyatnya sastera Melayu!
Memang dahsyat seandainya para pengagum puisi juga bersiap untuk mempelajari
bagaimana puisi diiktiraf daripada pengamatan mereka. Puisi adalah kuntuman cermin yang sering
memperlihatkan keinsanan insan.
Atas kecenderungan ini, dengan rendah diri, saya
mengajak para penggemar puisi memilik buku ini. ‘Kelahiran Sekuntum Cermin’ menjadi
buku ke-10 pernah diterbitkan. Buku ini merupakan sebuah kompilasi 50 buah
puisi mutakhir yang digauli pelbagai perlambangan dan pemikiran terhadap ragam
keinsanan. Segunung penghargaan buat semua guru saya yang dimulai oleh kedua
ibu dan ayah, para cikgu, sahabat handai dan insan-insan yang dekat iaitu
isteri dan anak-anak. Terima kasih saya pancarkan kepada tenaga kerja Iris
Publishing and Distributors di bawah pimpinan Yang Berbahagia Datuk Jasni
Matlani kerana berbesar hati menjadi penerbit buku ini.
Salam
takzim.
HASYUDA ABADI
Rumah Puisi Hasyuda Abadi
(RupHA),
Kampung Gudon, Manggatal,
Kota Kinabalu, Sabah.
31 Mac 2021
Tiada ulasan:
Catat Ulasan